Preview

Вопросы современной педиатрии

Расширенный поиск

Цифровые устройства и когнитивные функции у детей

https://doi.org/10.15690/vsp.v20i6.2357

Полный текст:

Аннотация

Влияние динамично меняющихся привычек, связанных с использованием цифровых устройств, на мозг ребенка активно обсуждается в последнее десятилетие. Неоднозначные или противоречивые данные по этой проблематике указывают на необходимость систематизации результатов научных изысканий. Проведенный анализ показывает негативное влияние большого количества экранного времени на развитие детей в раннем возрасте, их успеваемость и внимание в более старших возрастах в связи с медиамногозадачностью, а также связь использования цифровых устройств с отсрочкой вознаграждения. Необходимо обновление и проведение качественных исследований для лучшего понимания вопроса.

 

Об авторах

Г. А. Каркашадзе
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Чтение лекций для фармацевтических компаний «Санофи», «Герофарм», «Пик-фарма»



Л. С. Намазова-Баранова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН; Российский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И. Пирогова
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Получение исследовательских грантов от фармацевтических компаний «Пьер Фабр», Genzyme Europe B.V., ООО «АстраЗенека Фармасьютикалз», Gilead / PRA «Фармасьютикал Рисерч Ассошиэйтс СиАйЭс», Teva Branded Pharmaceutical Products R&D, Inc / ООО «ППД Девелопмент (Смоленск)», «Сталлержен С. А.» / «Квинтайлс ГезмбХ» (Австрия)



Е. А. Вишнева
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН; Российский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И. Пирогова
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Н. Е. Сергеева
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Сергеева Наталья Евгеньевна, медицинский психолог, отдел развития мозга в онтогенезе, формирования когнитивных функций и нейробиологии

119333, Москва, ул. Фотиевой, д. 10


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Т. Ю. Гогберашвили
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАННИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Н. А. Улькина
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Е. В. Кайтукова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН; Российский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И. Пирогова
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Д. С. Кратько
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



С. Э. Кондратова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



С. Х. Садиллоева
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



М. А. Куракина
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



А. И. Рыкунова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Л. М. Яцык
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



И. А. Поваляева
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Т. А. Константиниди
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

 

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Д. А. Бушуева
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



П. А. Прудников
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Н. С. Сергиенко
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Ю. В. Нестерова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Е. В. Леонова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН; Российский национальный исследовательский медицинский университет им. Н.И. Пирогова
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



А. М. Газалиева
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



И. В. Зеленкова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Н. В. Суханова
НИИ Педиатрии и охраны здоровья детей ЦКБ РАН
Россия

Москва


Раскрытие интересов:

Автор статьи подтвердил отсутствие конфликта интересов, о котором необходимо сообщить



Список литературы

1. Wilmer HH, Sherman LE, Chein JM. Smartphones and Cognition: A Review of Research Exploring the Links between Mobile Technology Habits and Cognitive Functioning. Front Psychol. 2017;8:605. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00605

2. Baumgartner SE, Lemmens JS, Weeda WD, Huizinga M. Measuring media multitasking: development of a short measure of media multitasking for adolescents. J Media Psychol. 2017;29(4): 188–197. doi: 10.1027/1864-1105/a000167

3. Byrne R, Terranova CO, Trost SG. Measurement of screen time among young children aged 0-6 years: A systematic review. Obes Rev. 2021;22(8):e13260. doi: 10.1111/obr.13260

4. Anderson DR, Subrahmanyam K. Digital Screen Media and Cognitive Development. Pediatrics. 2017;140(Suppl 2):S57–S61. doi: 10.1542/peds.2016-1758C

5. Reid Chassiakos YL, Radesky J, Christakis D, et al. Children and Adolescents and Digital Media. Pediatrics. 2016;138(5):e20162593. doi: 10.1542/peds.2016-2593

6. Zimmerman FJ, Christakis DA. Children’s television viewing and cognitive outcomes: a longitudinal analysis of national data. Arch Pediatr Adolesc Med. 2005;159(7):619–625. doi: 10.1001/archpedi.159.7.619

7. Schmidt ME, Rich M, Rifas-Shiman SL, et al. Television viewing in in-fancy and child cognition at 3 years of age in a US cohort. Pediatrics. 2009;123(3):e370–e375. doi: 10.1542/peds.2008-3221

8. Lin LY, Cherng RJ, Chen YJ, et al. Effects of television exposure on developmental skills among young children. Infant Behav Dev. 2015;38:20–26. doi: 10.1016/j.infbeh.2014.12.005

9. Aishworiya R, Cai S, Chen HY, et al. Television viewing and child cognition in а longitudinal birth cohort in Singapore: the role of maternal factors. ВМС Pediatr. 2019;19(1):286. doi: 10.1186/s12887-019-1651-z

10. Madigan S, Browne D, Racine N, et al. Association Between Screen Time and Children’s Performance on a Developmental Screening Test. JAMA Pediatr. 2019;173(3):244–250. doi: 10.1001/jamapediatrics.2018.5056

11. Liu W, Wu Х, Huang К, et al. Early childhood screen time as а predictor of emotional and behavioral problems in children at 4 years: а birth cohort study China. Environ Health Prev Med. 2021;26(1):3. doi: 10.1186/s12199-020-00926-w

12. Cespedes EM, Gillman MW, Kleinman K, et al. Television viewing, bedroom television, and sleep duration from infancy to midchildhood. Pediatrics. 2014;133(5):e1163–e1171. doi: 10.1542/peds.2013-3998

13. Chen B, van Dam RM, Таn CS, et al. Screen viewing behavior and sleep duration among children aged 2 and below. ВМС Public Health. 2019;19(1):59. doi: 10.1186/s12889-018-6385-6

14. Pagani LS, Fitzpatrick C, Barnett TA, Dubow E. Prospective associations between early childhood television exposure and academic, psychosocial, and physical well-being by middle childhood. Arch Pediatr Adolesc Med. 2010;164(5):425–431. doi: 10.1001/archpediatrics.2010.50

15. Hutton JS, Dudley J, Horowitz-Kraus T, et al. Associations Between Screen-Based Media Use and Brain White Matter Integrity in Preschool-Aged Children. JAMA Pediatr. 2020;174(1):e193869. doi: 10.1001/jamapediatrics.2019.3869

16. Tomopoulos S, Dreyer BP, Berkule S, et al. Infant media exposure and toddler development. Arch Pediatr Adolesc Med. 2010; 164(12):1105–1111. doi: 10.1001/archpediatrics.2010.235

17. Zimmerman FJ, Christakis DA, Meltzoff AN. Associations between media viewing and language development in children under age 2 years. J Pediatr. 2007;151(4):364–368. doi: 10.1016/j.jpeds.2007.04.071

18. Martinot P, Bernard JY, Peyre H, et al. Exposure to screens and children’s language development in the EDEN mother-child cohort. Sci Rep. 2021;11(1):11863. doi: 10.1038/s41598-021-90867-3

19. Zimmerman FJ, Christakis DA, Meltzoff AN. Television and DVD/ video viewing in children younger than 2 years. Arch Pediatr Adolesc Med. 2007;161(5):473–479. doi: 10.1001/archpedi.161.5.473

20. Kourlaba G, Kondaki K, Liarigkovinos T, Manios Y. Factors associated with television viewing time in toddlers and preschoolers in Greece: the GENESIS study. J Public Health (Oxf). 2009;31(2): 222–230. doi: 10.1093/pubmed/fdp011

21. Pons M, Bennasar-Veny M, Yañez AM. Maternal Education Level and Excessive Recreational Screen Time in Children: A Mediation Analysis. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(23):8930. doi: 10.3390/ijerph17238930

22. De Decker E, De Craemer M, De Bourdeaudhuij I, et al. Influencing factors of screen time in preschool children: an exploration of parents’ perceptions through focus groups in six European countries. Obes Rev. 2012;13 Suppl 1:75–84. doi: 10.1111/j.1467-789X.2011.00961.x

23. Khan KS, Purtell KM, Logan J, et al. Association Between Television Viewing and Parent-Child Reading in the Early Home Environment. J Dev Behav Pediatr. 2017;38(7):521–527. doi: 10.1097/DBP.0000000000000465

24. WHO. Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. World Health Organization; 2019. Available online: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/311664/9789241550536-eng.pdf. Accessed on December 27, 2021.

25. AAP COUNCIL ON COMMUNICATIONS AND MEDIA. Media and Young Minds. Pediatrics. 2016;138(5):e20162591. doi: 10.1542/peds.2016-2591

26. Dumuid D. Screen time in early childhood. Lancet Child Adolesc Health. 2020;4(3):169–170. doi: 10.1016/S2352-4642(20)30005-5

27. Cheng S, Maeda T, Yoichi S, et al. Early television exposure and children’s behavioral and social outcomes at age 30 months. J Epidemiol. 2010;20(Suppl 2):S482–S489. doi: 10.2188/jea.je20090179

28. Common Sense Media. Zero to eight. Children’s media use in America. San Francisco, CA; 2013.

29. Soares PSM, de Oliveira PD, Wehrmeister FC, et al. Screen time and working memory in adolescents: A longitudinal study. J Psychiatr Res. 2021;137:266–272. doi: 10.1016/j.jpsychires.2021.02.066

30. Vohr BR, McGowan EC, Bann C, et al. Association of High Screen-Time Use With School-age Cognitive, Executive Function, and Behavior Outcomes in Ex-tremely Preterm Children. JAMA Pediatr. 2021;175(10):1025–1034. doi: 10.1001/jamapediatrics.2021.2041

31. Paulich KN, Ross JM, Lessem JM, Hewitt JK. Screen time and early adolescent mental health, academic, and social outcomes in 9- and 10-year old children: Utilizing the Adolescent Brain Cognitive DevelopmentSM (ABCD) Study. PLoS One. 2021;16(9):e0256591. doi: 10.1371/journal.pone.0256591

32. MacGowan TL, Schmidt LA. Preschoolers’ Social Cognitive Development in the Age of Screen Time Ubiquity. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2021;24(2):141–144. doi: 10.1089/cyber.2020.0093

33. Beland L, Murphy RJ. Ill Communication: Mobile Phones & Student Performance. London: London School of Economics and Political Science; 2014.

34. van den Eijnden R, Koning I, Doornwaard S, et al. The impact of heavy and disordered use of games and social media on adolescents’ psychological, social, and school functioning. J Behav Addict. 2018;7(3):697–706. doi: 10.1556/2006.7.2018.65

35. Kirschner PA, Karpinski AC. Facebook® and academic performance. Comput Hum Behav. 2010;26:1237–1245. doi: 10.1016/j.chb.2010.03.024

36. Bravo-Sánchez A, Morán-García J, Abián P, Abián-Vicén J. Association of the Use of the Mobile Phone with Physical Fitness and Academic Performance: A Cross-Sectional Study. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(3):1042. doi: 10.3390/ijerph18031042

37. Peiró-Velert C, Valencia-Peris A, González LM, et al. Screen media usage, sleep time and academic performance in ado lescents: clustering a self-organizing maps analysis. PLoS One. 2014; 9(6):e99478. doi: 10.1371/journal.pone.0099478

38. Howie EK, Joosten J, Harris CJ, Straker LM. Associations between meeting sleep, physical activity or screen time behaviour guidelines and academic performance in Australian school children. BMC Public Health. 2020;20(1):520. doi: 10.1186/s12889-020-08620-w

39. Ishii K, Aoyagi K, Shibata A, et al. Joint Associations of Leisure Screen Time and Physical Activity with Academic Performance in a Sample of Japanese Children. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(3):757. doi: 10.3390/ijerph17030757

40. Mineshita Y, Kim HK, Chijiki H, et al. Screen time duration and timing: effects on obesity, physical activity, dry eyes, and learning ability in elementary school children. BMC Public Health. 2021;21(1):422. doi: 10.1186/s12889-021-10484-7

41. Choi M, Park S. The Mediating Effects of Academic Performance between Screen Time, Executive Function Difficulty and School Adjustment. Compr Child Adolesc Nurs. 2020;43(4):334–347. doi: 10.1080/24694193.2019.1675805

42. Huang X, Zeng N, Ye S. Associations of Sedentary Behavior with Physical Fitness and Academic Performance among Chinese Students Aged 8-19 Years. Int J Environ Res Public Health. 2019; 16(22):4494. doi: 10.3390/ijerph16224494

43. Möβle T, Kleimann M, Rehbein F, Pfeiffer C. Media use and school achievement — boys at risk? Brit J Dev Psychol. 2010; 28(Pt 3):699–725. doi: 10.1348/026151009x475307

44. Royant-Parola S, Londe V, Tréhout S, Hartley S. The use of social media modifies teenagers’ sleep-related behavior. Encephale. 2018;44(4):321–328. doi: 10.1016/j.encep.2017.03.009

45. Hale L, Guan S. Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: a systematic literature review. Sleep Med Rev. 2015;21:50–58. doi: 10.1016/j.smrv.2014.07.007

46. Adelantado-Renau M, Diez-Fernandez A, Beltran-Valls MR, et al. The effect of sleep quality on academic performance is mediated by Internet use time: DADOS study. J Pediatr (Rio J). 2019;95(4): 410–418. doi: 10.1016/j.jped.2018.03.006

47. Liu J, Riesch S, Tien J, et al. Screen Media Overuse and Associated Physical, Cognitive, and Emotional/Behavioral Outcomes in Children and Adoles-cents: An Integrative Review. J Pediatr Health Care. 2021:S0891-5245(21)00126-7. Online ahead of print. doi: 10.1016/j.pedhc.2021.06.003

48. García-Hermoso A, Marina R. Relationship of weight status, physical activity and screen time with academic achievement in adolescents. Obes Res Clin Pract. 2017;11(1):44–50. doi: 10.1016/j.orcp.2015.07.00

49. Vedechkina M, Borgonovi F. A Review of Evidence on the Role of Digital Technology in Shaping Attention and Cognitive Control in Children. Front Psychol. 2021;12:611155. doi: 10.3389/fpsyg.2021.611155

50. Баранов А.А., Намазова-Баранова Л.С., Каркашадзе Г.А. Новые нейробиологические подходы к профилактике и лечению перинатальных поражений ЦНС. — М.: РАН; 2017. — 106 с.

51. Visser SN, Danielson ML, Bitsko RH, et al. Trends in the parent-report of health care provider-diagnosed and medicated attention-deficit/hyperactivity disorder: United States, 2003–2011. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2014;53(1):34–46.e2. doi: 10.1016/j.jaac.2013.09.001

52. Tandon PS, Sasser T, Gonzalez ES, et al. Physical Activity, Screen Time, and Sleep in Children With ADHD. J Phys Act Health. 2019;16(6):416–422. doi: 10.1123/jpah.2018-0215

53. Tamana SK, Ezeugwu V, Chikuma J, et al. Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results from the CHILD birth cohort study. PLoS One. 2019;14(4):e0213995. doi: 10.1371/journal.pone.0213995

54. Xie G, Deng Q, Cao J, Chang Q. Digital screen time and its effect on preschoolers’ behavior in China: results from a cross-sectional study. Ital J Pediatr. 2020;46(1):9. doi: 10.1186/s13052-020-0776-x

55. Thoma VK, Schulz-Zhecheva Y, Oser C, et al. Media Use, Sleep Quality, and ADHD Symptoms in a Community Sample and a Sample of ADHD Patients Aged 8 to 18 Years. J Atten Disord. 2020; 24(4):576–589. doi: 10.1177/1087054718802014

56. Thornton B, Faires A, Robbins M, Rollins E. The mere presence of a cell phone may be distracting implications for attention and task performance. Soc Psychol. 2014;45(6): 479–488. doi: 10.1027/1864-9335/a000216

57. Leiva L, Böhmer M, Gehring S, Krüger A. Back to the app: the costs of mobile appication interruptions. In: Proceedings of the 14th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services — Mobile HCI’12. San Francisco, CA; 2012. pp. 291–294.

58. Levy EC, Rafaeli S, Ariel Y. The effect of online interruptions on the quality of cognitive performance. Telemat Inform. 2016;33(4): 1014–1021. doi: 10.1016/j.tele.2016.03.003

59. Monk CA, Trafton JG, Boehm-Davis DA. The effect of interruption duration and demand on resuming suspended goals. J Exp Psychol Appl. 2008;14(4):299–313. doi: 10.1037/a0014402

60. Stothart C, Mitchum A, Yehnert C. The attentional cost of receiving a cell phone notification. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 2015;41(4):893–897. doi: 10.1037/xhp0000100

61. Jiang K, Ling F, Feng Z, et al. Effects of mobile phone distraction on pedestrians’ crossing behavior and visual attention allocation at a signalized intersection: An outdoor experimental study. Accid Anal Prev. 2018;115:170–177. doi: 10.1016/j.aap.2018.03.019

62. Caird JK, Johnston KA, Willness CR, et al. A meta-analysis of the effects of texting on driving. Accid Anal Prev. 2014;71:311–318. doi: 10.1016/j.aap.2014.06.005

63. Lillard AS, Peterson J. The immediate impact of different types of television on young children’s executive function. Pediatrics. 2011;128(4):644–649. doi: 10.1542/peds.2010-1919

64. Rhodes SM, Stewart TM, Kanevski M. Immediate impact of fantastical television content on children’s executive functions. Br J Dev Psychol. 2020;38(2):268–288. doi: 10.1111/bjdp.12318

65. Christakis DA, Zimmerman FJ, DiGiuseppe DL, McCarty CA. Early television exposure and subsequent attentional problems in children. Pediatrics. 2004;113:708–713. doi: 10.1542/peds.113.4.708

66. Foster EM, Watkins S. The value of reanalysis: TV viewing and attention problems. Child Dev. 2010;81:368–375. doi: 10.1111/j.1467-8624.2009.01400.x

67. Obel C, Henriksen TB, Dalsgaard S, et al. Does children’s watching of television cause attention problems? Retesting the hypothesis in a Danish cohort. Pediatrics. 2004;114:1372–1374; author reply 1373-4. doi: 10.1542/peds.2004-0954

68. Levelink B, van der Vlegel M, Mommers M, et al. The Longitudinal Relationship Between Screen Time, Sleep and a Diagnosis of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Childhood. J Atten Disord. 2021;25(14):2003–2013. doi: 10.1177/1087054720953897

69. Corkin MT, Peterson ER, Henderson AME, et al. Preschool screen media exposure, executive functions and symptoms of inattention/hyperactivity. J Appl Dev Psychol. 2021;73(2):101237. doi: 10.1016/j.appdev.2020.101237

70. Ophir E, Nass C, Wagner AD. Cognitive control in media multitaskers. Proc Natl Acad Sci U S A. 2009;106(37):15583–15587. doi: 10.1073/pnas.0903620106

71. Monsell S. Task switching. Trends Cogn Sci. 2003;7(3): 134–140. doi: 10.1016/s1364-6613(03)00028-7

72. Moisala M, Salmela V, Hietajärvi L, et al. Media multitasking is associated with distractibility and increased prefrontal activity in adolescents and young adults. Neuroimage. 2016;134:113–121. doi: 10.1016/j.neuroimage.2016.04.011

73. Uncapher MR, K Thieu M, Wagner AD. Media multitasking and memory: Differences in working memory and long-term memory. Psychon Bull Rev. 2016;23(2):483–490. doi: 10.3758/s13423-015-0907-3

74. Yap JY, Lim SWН. Media multitasking predicts unitary versus splitting visual focal attention. J Cogn Psychol. 2013;25(7): 889–902. doi: 10.1080/20445911.2013.835315

75. Loh KK, Kanai R. How Has the Internet Reshaped Human Cognition? Neuroscientist. 2016;22(5):506–520. doi: 10.1177/1073858415595005

76. Minear M, Brasher F, McCurdy M, et al. Working memory, fluid intelligence, and impulsiveness in heavy media multitaskers. Psychon Bull Rev. 2013;20(6):1274–1281. doi: 10.3758/s13423-013-0456-6

77. Ralph BC, Thomson DR, Seli P, et al. Media multitasking and behavioral measures of sustained attention. Atten Percept Psychophys. 2015;77(2):390–401. doi: 10.3758/s13414-014-0771-7

78. Lui KF, Wong AC. Does media multitasking always hurt? A positive correlation between multitasking and multisensory integration. Psychon Bull Rev. 2012;19(4):647–653. doi: 10.3758/s13423-012-0245-7

79. Elbe P, Sörman DE, Mellqvist E, et al. Predicting attention shifting abilities from self-reported media multitasking. Psychon Bull Rev. 2019;26(4):1257–1265. doi: 10.3758/s13423-018-01566-6

80. Baumgartner S, Weeda W, Huizinga M. The Relationship Between Media Multitasking and Executive Function in Early Adolescents. J Early Adolescence. 2014;34(8):1120–1144. doi: 10.1177/0272431614523133

81. Cain MS, Leonard JA, Gabrieli JD, Finn AS. Media multitasking in adolescence. Psychon Bull Rev. 2016;23(6):1932–1941. doi: 10.3758/s13423-016-1036-3

82. Martín-Perpiñá MM, Viñas Poch F, Malo Cerrato S. Media multitasking impact in homework, executive function and academic performance in Spanish adolescents. Psicothema. 2019;31(1): 81–87. doi: 10.7334/psicothema2018.178

83. Swing EL, Gentile DA, Anderson CA, Walsh DA. Television and video game exposure and the development of attention problems. Pediatrics. 2010;126(2):214–221. doi: 10.1542/peds.2009-1508

84. Gentile DA, Swing EL, Lim CG, Khoo A. Video game playing, attention problems, and impulsiveness: evidence of bidirectional causality. Psychol Pop Media Cult. 2012;1(1):62–70. doi: 10.1037/a0026969

85. Parkes A, Sweeting H, Wight D, Henderson M. Do television and electronic games predict children’s psychosocial adjustment? Longitudinal research using the UK Millennium Cohort Study. Arch Dis Child. 2013;98(5):341–348. doi: 10.1136/archdischild-2011-301508

86. Pujol J, Fenoll R, Forns J, et al. Video gaming in school children: How much is enough? Ann Neurol. 2016;80(3):424–433. doi: 10.1002/ana.24745

87. Cain MS, Prinzmetal W, Shimamura AP, Landau AN. Improved control of exogenous attention in action video game players. Front Psychol. 2014;5:69. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00069

88. Wu S, Spence I. Playing shooter and driving videogames improves top-down guidance in visual search. Atten Percept Psychophys. 2013;75(4):673–686. doi: 10.3758/s13414-013-0440-2

89. Samson AD, Rohr CS, Park S, et al. Videogame exposure positively associates with selective attention in a cross-sectional sample of young children. PLoS One. 2021;16(9):e0257877. doi: 10.1371/journal.pone.0257877

90. Mishra J, Zinni M, Bavelier D, Hillyard SA. Neural basis of superior performance of action videogame players in an attentiondemanding task. J Neurosci. 2011;31(3):992–998. doi: 10.1523/JNEUROSCI.4834-10.2011

91. Chisholm JD, Kingstone A. Improved top-down control reduces oculomotor capture: the case of action video game players. Atten Percept Psychophys. 2012;74(2):257–262. doi: 10.3758/s13414-011-0253-0

92. Chisholm JD, Kingstone A. Action video games and improved attentional control: Disentangling selection- and response-based processes. Psychon Bull Rev. 2015;22(5):1430–1436. doi: 10.3758/s13423-015-0818-3

93. Hubert-Wallander B, Green CS, Sugarman M, Bavelier D. Changes in search rate but not in the dynamics of exogenous attention in action videogame players. Atten Percept Psychophys. 2011;73(8):2399–2412. doi: 10.3758/s13414-011-0194-7

94. Pohl C, Kunde W, Ganz T, et al. Gaming to see: action video gaming is associated with enhanced processing of masked stimuli. Front Psychol. 2014;5:70. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00070

95. Bavelier D, Green CS. Enhancing Attentional Control: Lessons from Action Video Games. Neuron. 2019;104(1):147–163. doi: 10.1016/j.neuron.2019.09.031

96. Green CS, Bavelier D. Learning, attentional control, and action video games. Curr Biol. 2012;22(6):R197–R206. doi: 10.1016/j.cub.2012.02.012

97. Green CS, Bavelier D. Effect of action video games on the spatial distribution of visuospatial attention. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 2006;32(6):1465–1478. doi: 10.1037/0096-1523.32.6.1465

98. Strobach T, Frensch PA, Schubert T. Video game practice optimizes executive control skills in dual-task and task switching situations. Acta Psychol (Amst). 2012;140(1):13–24. doi: 10.1016/j.actpsy.2012.02.001

99. Oei AC, Patterson MD. Enhancing perceptual and attentional skills requires common demands between the action video games and transfer tasks. Front Psychol. 2015;6:113. doi: 10.3389/fpsyg.2015.00113

100. Subrahmanyam K, Renukarya B. Digital games and learning: identifying pathways of influence. Educ Psychol. 2015;50(4): 335–348. doi: 10.1080/00461520.2015.1122532

101. De Pasquale C, Chiappedi M, Sciacca F, et al. Online Videogames Use and Anxiety in Children during the COVID-19 Pandemic. Children (Basel). 2021;8(3):205. doi: 10.3390/children8030205

102. Teng Z, Pontes HM, Nie Q, et al. Depression and anxiety symptoms associated with internet gaming disorder before and during the COVID-19 pandemic: A longitudinal study. J Behav Addict. 2021;10(1):169–180. doi: 10.1556/2006.2021.00016

103. Fazeli S, Mohammadi Zeidi I, Lin CY, et al. Depression, anxiety, and stress mediate the associations between internet gaming disorder, insomnia, and quality of life during the COVID-19 outbreak. Addict Behav Rep. 2020;12:100307. doi: 10.1016/j.abrep.2020.100307

104. Bado P, Schafer J, Simioni AR, et al. Screen time and psychopathology: investigating directionality using cross-lagged panel models. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2020;1–3. Online ahead of print. doi: 10.1007/s00787-020-01675-5

105. Frith J, Kalin J. Here, I used to be: mobile media and practices of place-based digital memory. Space Cult. 2015;19(1):43–55. doi: 10.1177/1206331215595730

106. Özkul D, Humphreys L. Record and remember: memory and meaning-making practices through mobile media. Mob Media Commun. 2015;3(3):351–365. doi: 10.1177/2050157914565846

107. Sparrow B, Liu J, Wegner DM. Google effects on memory: cognitive consequences of having information at our fingertips. Science. 2011;333(6043):776–778. doi: 10.1126/science.1207745

108. Henkel LA. Point-and-shoot memories: the influence of taking photos on memory for a museum tour. Psychol Sci. 2013;25(2): 396–402. doi: 10.1177/0956797613504438

109. Zauberman G, Silverman J, Diehl K, Barasch A. Photographic memory: the effects of photo-taking on memory for auditory and visual information. Adv Consum Res. 2015; 43:218–223.

110. Burnett G, Lee K. The effect of vehicle navigation systems on the formation of cognitive maps. Int J Psychol. 2005;40:27–35. doi: 10.1016/B978-008044379-9/50188-6

111. Wang Z, Tchernev JM. The “Myth” of media multitasking: reciprocal dynamics of media multitasking, Personal Needs, and Gratifications. J Commun. 2012;62(3):493–513. doi: 10.1111/j.1460-2466.2012.01641.x

112. Sherman LE, Payton AA, Hernandez LM, et al. The Power of the Like in Adolescence: Effects of Peer Influence on Neural and Behavioral Responses to Social Media. Psychol Sci. 2016; 27(7):1027–1035. doi: 10.1177/0956797616645673

113. Sherman LE, Greenfield PM, Hernandez LM, Dapretto M. Peer Influence Via Instagram: Effects on Brain and Behavior in Adolescence and Young Adulthood. Child Dev. 2018;89(1):37–47. doi: 10.1111/cdev.12838

114. Schutten D, Stokes KA, Arnell KM. I want to media multitask and I want to do it now: Individual differences in media multitasking predict delay of gratification and system-1 thinking. Cogn Res Princ Implic. 2017;2(1):8. doi: 10.1186/s41235-016-0048-x

115. Wilmer HH, Chein JM. Mobile technology habits: patterns of association among device usage, intertemporal preference, impulse control, and reward sensitivity. Psychon Bull Rev. 2016;23(5): 1607–1614. doi: 10.3758/s13423-016-1011-z

116. Sanbonmatsu DM, Strayer DL, Medeiros-Ward N, Watson JM. Who multi-tasks and why? multi-tasking ability, perceived multitasking ability, impulsivity, and sensation seeking. PLoS One. 2013;8(1):e54402. doi: 10.1371/journal.pone.0054402

117. Hadar AA, Eliraz D, Lazarovits A, et al. Using longitudinal exposure to causally link smartphone usage to changes in behavior, cognition and right prefrontal neural activity. Brain Stimul. 2015;8(2):318. doi: 10.1016/j.brs.2015.01.032

118. Huber B, Yeates M, Meyer D, et al. The effects of screen media content on young children’s executive functioning. J Exp Child Psychol. 2018;170:72–85. doi: 10.1016/j.jecp.2018.01.006

119. Barr N, Pennycook G, Stolz JA, Fugelsang JA. The brain in your pocket: evidence that smartphones are used to supplant thinking. Comput Hum Behav. 2015;48:473–480. doi: 10.1016/j.chb.2015.02.029

120. Солдатова ГУ., Вишнева А.Е. Особенности развития когнитивной сферы у детей с разной онлайн-активностью: есть ли золотая середина? // Консультативная психология и психотерапия. — 2019. — Т. 27. — № 3. — С. 97–118. doi: 10.17759/cpp.2019270307

121. Солдатова Г.У., Рассказова Е.И. Многозадачность как одновременное выполнение и как переключение между заданиями: подходы к диагностике медиамногозадачности у детей и подростков // Экспериментальная психология. — 2020. — Т. 13. — № 4. — С. 88–101. doi: 10.17759/exppsy.2020130406

122. Разварина И.Н., Калачикова О.Н. Информационнокоммуникационные технологии. Влияние на познавательные процессы школьников // Society and Security Insights. — 2020. — Т. 3. — № 4. — С. 148–163. doi: 10.14258/ssi(2020)4-12

123. Безруких М.М., Комкова Ю.Н. Особенности интеллектуального развития детей 15–16 лет с разным опытом работы за компьютером // Экспериментальная психология. — 2010. — № 3. — C. 110–122.

124. Кузнецова А.В. Когнитивные способности интернет-активных школьников 14–16 лет: автореф. дис. … канд. психол. наук. — М.; 2011. — 27 с.

125. Регуш Л.А., Алексеева Е.В., Веретина О.Р. и др. Особенности мышления подростков, имеющих разную степень погруженности в интернет-среду // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. — 2019. — № 194. — С. 19–29.


Рецензия

Для цитирования:


Каркашадзе Г.А., Намазова-Баранова Л.С., Вишнева Е.А., Сергеева Н.Е., Гогберашвили Т.Ю., Улькина Н.А., Кайтукова Е.В., Кратько Д.С., Кондратова С.Э., Садиллоева С.Х., Куракина М.А., Рыкунова А.И., Яцык Л.М., Поваляева И.А., Константиниди Т.А., Бушуева Д.А., Прудников П.А., Сергиенко Н.С., Нестерова Ю.В., Леонова Е.В., Газалиева А.М., Зеленкова И.В., Суханова Н.В. Цифровые устройства и когнитивные функции у детей. Вопросы современной педиатрии. 2021;20(6):506-520. https://doi.org/10.15690/vsp.v20i6.2357

For citation:


Karkashadze G.A., Namazova-Baranova L.S., Vishneva E.A., Sergeeva N.Е., Gogberashvili T.Yu., Ulkina N.A., Kaytukova E.V., Kratko D.S., Kondratova S.E., Sadilloeva S.K., Kurakina M.A., Rykunova A.I., Yatsick L.M., Povalyeva I.A., Konstantinidi T.A., Bushueva D.A., Prudnikov P.A., Sergienko N.S., Nesterova Yu.V., Leonova E.V., Gazalieva A.M., Zelenkova I.V., Sukhanova N.V. Digital Devices and Cognitive Functions in Children. Current Pediatrics. 2021;20(6):506-520. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/vsp.v20i6.2357

Просмотров: 221


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1682-5527 (Print)
ISSN 1682-5535 (Online)