ВОСПИТАНИЕ ПЕРВИЧНЫХ САНИТАРНО-ГИГИЕНИЧЕСКИХ НАВЫКОВ У ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА
Аннотация
Общепризнано, что начинать туалетное обучение ребенка следует в возрасте около 18 мес и не позднее 36 мес. При этом рекомендуется придерживаться ориентированного на ребенка метода Бразелтона. Такой подход считается наиболее физиологичным и более эффективным, чем туалетное обучение на первом году жизни на основании принципов «рефлекторного» метода.
Ключевые слова: дети, возраст, туалетное обучение
(Вопросы современной педиатрии. 2010;9(2):174-178)
Список литературы
1. American Academy of Pediatrics. Guide to Toilet Training. 1st ed. 2003. 224 p.
2. Brazelton T. B. A child oriented approach to toilet training. Pediatrics. 1962; 29: 121–128.
3. Christophersen E. R. Toileting problems in children. Pediatr. Ann. 1991: 20: 240–244.
4. Stadtler A., Gorski P., Brazelton T. Toilet training methods, clinical interventions, and recommendations. American Academy of Pediatrics. Pediatrics. 1999; 103: 1359–1368.
5. Brazelton T., Christophersen A., Frauman A. et al. Instructions, timeliness, and medical influences affecting toilet training. Pediatrics. 1999; 103: 1353–1358.
6. Stadtler A., Gorski P., Brazelton T. Toilet training methods, clinical interventions, and recommendations. American Academy of Pediatrics. Pediatrics. 1999; 103: 1353–1358.
7. Community Paediatrics Committee CPS. Toilet learning: anticipatory guidance with a child-oriented approach. J. Paediatr. Child Health. 2000; 5: 333–335.
8. Foxx R., Azrin N. Dry pants: a rapid method of toilet training children. Behav. Res. Ther. 1973; 11: 435–442.
9. Shaum T., McAuliffe T., Simms M. et al. Factors associated with toilet training in the 1990s. Ambul. Pediatr. 2001; 1: 79–86.
10. Russell K. Among healthy children, what toilet-training strategy is most effective and prevents fewer adverse events (stool withholding and dysfunctional voiding)? Part A: Evidence-based answer and summary. Paediatr. Child Health. 2008; 13: 201–202.
11. Lang M. Among healthy children, what toilet-training strategy is most effective and prevents fewer adverse events (stool withholding and dysfunctional voiding)? Part B: Clinical commentary. Paediatr. Child Health. 2008; 13: 203–204.
Рецензия
Для цитирования:
Шарков С. ВОСПИТАНИЕ ПЕРВИЧНЫХ САНИТАРНО-ГИГИЕНИЧЕСКИХ НАВЫКОВ У ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА. Вопросы современной педиатрии. 2010;9(2):174-178.
For citation:
Sharkov S. INITIAL SANITARY HYGIENIC SKILLS EDUCATION IN INFANTS. Current Pediatrics. 2010;9(2):174-178.