NEUROCARDIOGENIC SYNCOPE AND EXTRACURRICULAR ACTIVITIES OF ADOLESCENTS IN THE HIGH-INTENSITY EDUCATIONAL PROCESS
https://doi.org/10.15690/vsp.v13i5.1149
Abstract
About the Authors
A. V. PogodinaRussian Federation
V. V. Dolgikh
Russian Federation
А. N. Rodionova
Russian Federation
L. V. Rychkova
Russian Federation
О. V. Valyavskaya
Russian Federation
References
1. Driscoll D. J., Jacobsen S. J., Porter C. J., Wollan P. C. Syncope in children and adolescents. J. Am. Coll. Cardiol. 1997; 29 (5): 1039–1045.
2. Moya A., Sutton R., Ammirati F., Blanc J. J., Brignole M., Dahm J. B. et al. Guidelines for the diagnosis and management of syncope (version 2009). The Task Force for the Diagnosis and Management of Syncope of the European Society of Cardiology (ESC). Eur. Heart J. 2009; 30 (21): 2631–2671.
3. Kanjwal K., Calkins H. Syncope in children and adolescents. Card. Electrophysiol. Clin. 2013; 5: 443–455.
4. Вейн А. М. Вегетативные расстройства: клиника, диагностика, лечение. М. 1998. 740 с.
5. Баранов А. А., Сухарева Л. М. Особенности состояния здоровья современных школьников. Вопросы современной педиатрии. 2006; 5 (5): 14–20.
6. Колесникова Л. И., Долгих В. В., Поляков В. М., Рычкова Л. В. Проблемы психосоматической патологии детского возраста. Новосибирск: Наука. 2005. 221 с.
7. Терещенко С. Ю., Эверт Л. С., Лыткин В. А., Боброва Е. И. Синкопальные состояния у детей и подростков: вопросы дифференциальной диагностики. Consilium Medicum (Педиатрия). 2010; 2: 42–49.
8. Ganzeboom K. S., Colman N., Reitsma J. B., Shen W. K., Wieling W. Prevalence and triggers of syncope in medical students. Am. J. Cardiol. 2003; 91 (8): 1006–1008.
9. Дзятковская Е. Н., Колесникова Л. И., Долгих В. В. Информационное пространство и здоровье школьников. Новосибирск: Наука, 2002; 131 с.
10. Кучма В. Р., Сухарева Л. М., Степанова М. И. Физиологогигиеническое обеспечение модернизации структуры и содержания общего образования в России. Здоровье, обучение и воспитание детей: история и современность (1904–1959–2004). Под ред. А. А. Баранова, В. Р. Кучмы, Л. М. Сухаревой. М. 2006. С. 21–27.
11. Криволапчук И. А. Повышение стрессоустойчивости детей средствами физического воспитания. В сб.: Физическая культура, спорт, туризм: научно-методическое сопровождение. Пермь. 2014. С. 159–162.
12. Емельянчик Е. Ю., Таранушенко Т. Е., Кириллова Е. П. Динами ческое наблюдение школьников, занимающихся по экспериментальной программе физического воспитания. Педиатрия. Журнал им. Г. Н. Сперанского. 2003; 5: 61–65.
13. Hillman C. H., Pontifex M. B., Castelli D., Khan N. A., Raine L. B., Scudder M. R. et al. Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics. 2014; 134 (4): 1063–1071.
14. Гринцов М. И., Серебрякова Е. А. Лечение пением как метод гармонизации психофизиологического и соматического здоровья человека. Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Медицинские науки. 2009; 1: 70–78.
Review
For citations:
Pogodina A.V., Dolgikh V.V., Rodionova А.N., Rychkova L.V., Valyavskaya О.V. NEUROCARDIOGENIC SYNCOPE AND EXTRACURRICULAR ACTIVITIES OF ADOLESCENTS IN THE HIGH-INTENSITY EDUCATIONAL PROCESS. Current Pediatrics. 2014;13(5):42-46. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/vsp.v13i5.1149