Preview

Current Pediatrics

Advanced search

Medical Rhetoric in the Formation of Communicative Competence of Pediatricians

https://doi.org/10.15690/vsp.v16i1.1688

Abstract

In the training of modern doctors, great attention should be paid to the formation of communicative competence, since the success of medical practice is not only related to medical knowledge, but also to communicative skills. Doctor is a linguoactive profession:
speech and communication skills are necessary for the doctor in medical, preventive, educational, organizational and management activities. Medical rhetoric as a theory and practice of effective speech behavior in a public monologue and dialogue can contribute to
the preparation of future pediatricians.

About the Author

Elena N. Grinko
Pacific State Medical University
Russian Federation


References

1. Шавшаева Л.В. Модель профессиональной и культурологической социализации врача-педиатра: Автореф. дис. … канд. философ. наук. — Саранск; 2006. — 18 с. [Shavshaeva LV. Model' professional'noi i kul'turologicheskoi sotsializatsii vracha-pediatra. [dissertation abstract] Saransk; 2006. 18 p. (In Russ).] Доступно по http://www.dissercat.com/content/model-professionalnoi-ikulturologicheskoi- sotsializatsii-vracha-pediatra/. Ссылка активна на 03.02.2017.

2. Алексеева Л.Л. Личностные особенности и коммуникативный потенциал медицинского персонала в амбулаторной педиатрии: Автореф. дис. … канд. псих. наук. — СПб; 2002. — 20 с. [Alekseeva LL. Lichnostnye osobennosti i kommunikativnyi potentsial meditsinskogo personala v ambulatornoi pediatrii. [dissertation abstract] St. Petersburg; 2002. 20 p. (In Russ).] Доступно по http://www.dissercat.com/content/lichnostnye-osobennostii-kommunikativnyi-potentsial-meditsinskogo-personala-vambulatornoi. Ссылка активна на 03.02.2017.

3. Гринько Е.Н. Концепция медицинской риторики // Бюллетень науки и практики. — 2016. — № 4 — С. 295–302. [Grinko EN. The concept of medical rhetoric. Byulleten' nauki i praktiki. 2016;(4):295–302. (In Russ).] doi: 10.5281/zenodo.54621.

4. Гринько Е.Н. Медицинская риторика в подготовке врачей-педиатров // Вопросы современной педиатрии. — 2016. — Т. 15. — № 3 — С. 235–238. [Grinko EN. Medical rhetoric in training pediatricians. Current pediatrics. 2016;15(3):235–238. (In Russ).]doi: 10.15690/vsp.v15i3.1559.

5. Большой медицинский словарь. [Bol'shoi meditsinskii slovar'. (In Russ).] Доступно по http://slovariki.org/bolsoj-medicinskijslovar/48737. Ссылка активна на 03.02.2017.

6. Озингин М.В. Роль метафоры в структурировании и функционировании русской медицинской терминологии: Автореф. дис. … канд. филол. наук. — Саратов; 2010. — 22 с. [Ozingin MV. Rol' metafory v strukturirovanii i funktsionirovanii russkoi meditsinskoi terminologii. [dissertation abstract] Saratov; 2010. 22 p. (In Russ).] Доступно по http://www.dissercat.com/content/rolmetafory-v-strukturirovanii-i-funktsionirovanii-russkoi-meditsinskoiterminologii.Ссылка активна на 03.02.2017.

7. Кодекс профессиональной этики врача Российской Федерации (5 октября 2012 г.). [Kodeks professional'noi etiki vracha Rossiiskoi Federatsii (October 5, 2012). (In Russ).] Доступно по http://www.Consultant.ru>document/cons_doc_LAW_174773.Ссылка активна на 03.02.2017.


Review

For citations:


Grinko E.N. Medical Rhetoric in the Formation of Communicative Competence of Pediatricians. Current Pediatrics. 2017;16(1):12-15. (In Russ.) https://doi.org/10.15690/vsp.v16i1.1688

Views: 1393


ISSN 1682-5527 (Print)
ISSN 1682-5535 (Online)