Preview

Current Pediatrics

Advanced search

HEALTH STATUS AND PSYCHO-PHYSIOLOGICAL PROBLEMS OF PUPILS' GOING TO NEW TYPES OF EDUCATIONAL INSTITUTION

Abstract

The paper deals with complex assessment of somatic and psychological health of schoolchildren trained in private sector of educational institutions. The results of the programme developed and introduced into the educational process are presented in the paper. This programme entitled medico- psychological and pedagogical adaptation improves psychosocial capacities of schoolchildren.
Key words: schoolchild, health, psychosocial adaptation.

About the Authors

A.G. Mutalov
Bashkir State Medical University, Ufa
Russian Federation


G.P. Shiryaeva
Bashkir State Medical University, Ufa
Russian Federation



G.A. Vachitova
Bashkir State Medical University, Ufa
Russian Federation


N.F. Druzhinina
Bashkir State Medical University, Ufa
Russian Federation


References

1. Баранов А.А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. От школьной гигиены – к гигиене детей и подростков. Материалы международного конгресса «Здоровье, обучение, воспитание детей и молодежи в XXI веке». М. 2006. С. 13.

2. Баевский Р.М., Кудрявцева В.И. Особенности регуляции сердечного ритма при умственной работоспособности. Физиология человека. 1975; 1 (2): 299–302.

3. Громбах С.М. Психогигиена учебных занятий в школе. Психогигиена детей и подростков. М.: Медицина. 1995. С. 92–113.

4. Здоровый образ жизни в системе профилактики заболеваний у школьников: Информационное письмо. Казань. 2000. 50 с.

5. Вельтищев Ю.Е. Справочник по функциональной диагностике в педиатрии. М. 1979. 262 с.

6. Кучма В.Р., Сердюковская Г.Н., Демин А.К. Руководство по гигиене и охране здоровья школьников. М. 2000. С. 100–101.

7. Люшер Макс. Цветовой тест Люшера М. СПб. 2002. 191 с.

8. Семенова Н.Ю. Принципы интерпретации электроэнцефалографических параметров. Вопросы современной педиатрии. 2002; 1 (5): 47–51.

9. Гланц С.А. Медико-биологическая статистика: Пер. с англ. М. 1999. 459 с.

10. Чемоданов В.И. Особенности этапа окончательного формирования эндокринной системы в период полового созревания у юношей и девушек. Физиология школьников юношеского возраста. М. 1988. С. 181–187.

11. Дети с задержкой психического развития. Под ред. Т.А. Власовой, В.И. Лубовского, Н.А. Цыпиной. М.: Педагогика. 1984. 256 с.

12. Маслова О.И., Шелковский В.И. Пантогам и детская психоневрология. Пантогам. Двадцатилетний опыт применения в психоневрологии. М. 1998. С. 50–53.


Review

For citations:


Mutalov A., Shiryaeva G., Vachitova G., Druzhinina N. HEALTH STATUS AND PSYCHO-PHYSIOLOGICAL PROBLEMS OF PUPILS' GOING TO NEW TYPES OF EDUCATIONAL INSTITUTION. Current Pediatrics. 2007;6(6):122-126.

Views: 547


ISSN 1682-5527 (Print)
ISSN 1682-5535 (Online)